ACTIVITATE INCHEIATA – SESIUNILE DE INSTRUIRE S-AU DESFASURAT IN ANUL 2012
Au fost organizate 8 sesiuni pentru angajatii Agentiilor de Protectie a Mediului (APM, ARPM, ANPM) din fiecare regiune de dezvoltare a Romaniei. Timp de 5 zile, participantii au fost instruiti asupra legislatiei de mediu si a procedurilor specifice administrarii siturilor Natura 2000, au efectuat o vizita de lucru intr-un sit sau le-a fost prezentat un studiu de caz relevant pentru dezbaterea aspectelor practice.
Sesiunile teoretice au fost sustinute de catre experti in biodiversitate iar ca suport de curs a fost utilizat Manualul de aplicare a Ghidului privind evaluarea adecvata a impactului planurilor/proiectelor asupra obiectivelor de conservare a siturilor Natura 2000 si a procedurii de emitere a avizului custozilor/administratorilor.
Prezentari:
Introducere in evaluarea adecvata
Etapele evaluarii adecvate
Implementarea Directivei "Habitate"- art. 6.3 si 6.4
Planurile de dezvoltare si evaluarea adecvata
Proiectele si evaluarea adecvata
Impactul planurilor (exemple)
Impactul proiectelor (exemple)
Cadrul legislativ pentru evaluarea adecvata
Concluzii:
Aspecte pozitive:
- Prezenta in sistem a unui numar din ce in ce mai mare de specialisti in ecologie/biologie/geologie.
- Colectivele agentiilor sunt formate din oameni tineri si activi care raspund rapid solicitarilor si pot indruma titularii proiectelor si evaluatorii.
- Colaborarea, in general, buna intre APM/ARPM si administratori/custozi.
- Rezultatele emiterii actelor de reglementare incep sa fie vizibile prin efectele pozitive asupra conservarii naturii.
Probleme identificate:
- Formularele standard contin informatii sumare si uneori eronate.
- Lipseste cartarea habitatelor naturale si a habitatelor speciilor la nivel national si la nivelul siturilor desemnate.
- Absenta planurilor de management pentru majoritatea siturilor.
- Existenta multor situri fara custode/administrator si fara plan de management.
- Planurile de management sunt aprobate cu mare intarziere.
- Acordarea custodiilor se realizeaza prea usor in special in cazul unor custozi care se afla in conflict de interese.
- Agentiile de mediu au o capacitate institutionala redusa datorita volumului mare de munca si a diversitatii activitatilor desfasurate.
- Presiunea exercitata asupra personalului de mediu implicat in derularea procedurilor.
- Agentiile dispun de o baza materiala insuficienta, in special pentru efectuarea deplasararilor in teren.
- Comunicarea intre autoritatile administratiei publice locale si administratori/custozi este defectuoasa.
- Atestarea celor care elaboreaza studii de evaluare adecvata se face prea usor si prin urmare studiile de evaluare adecvata sunt prost intocmite. Ar trebui stabilite criterii profesioniste de acreditare a evaluatorilor si a unor mecanisme clare si drastice pentru retragerea acreditarii.
- Reprezentantii APM/ARPM resimt o vulnerabilitate permanenta relatia lor cu investitorii/evaluatorii si se plang de absenta protectiei juridice.
- Imposibilitatea monitorizarii de catre APM-uri a activitatii custozilor in lipsa conventiilor si a documentatiilor ce au stat la baza obtinerii calitatii de custode.
- Garda Nationala de Mediu ar trebui sa controleze implementarea masurilor de reducere sau masurile compensatorii prevazute in actul de reglementare.
- Necesitatea aprobarii de urgenta a procedurii de emitere a avizului custodelui/administratorului.
- Legislatia este in permanenta schimbare si nu exista corelare intre actele normative (ex. Legea ariilor protejate cu Codul silvic).
- Realizarea corelarii procedurii EA (evaluare adecvata) cu SEA (evaluarea strategica de mediu) si organizarea unei instruiri pe aceasta tema.
- Rezolvarea neconcordantelor care apar in OM 19/2010 si OM 135/2010, respectiv corelarea actului care se emite dupa etapa de incadrare.
Recomandari pentru instruirile viitoare:
- Acestea ar trebui sa aduca impreuna personalul agentiilor de mediu si custozii/administratorii siturilor, evaluatorii, reprezentantii Ministerului Mediului si Padurilor, ai Garzii Nationale de Mediu, Apele Romane etc.
- Realizarea de instruiri si schimburi de experienta periodice (cel putin o data pe an) intre autoritatile de mediu.
- Cursurile sa includa prezentari ale mai multor studii de caz (bune si rele practici).
- Deplasarile pe teren in situri sunt o metoda de instruire foarte eficienta.
Sesiunile s-au desfasurat in perioada februarie-aprilie 2012, dupa cum urmeaza:
Regiunea |
Studiu de caz |
Perioada |
Bucuresti-Ilfov |
Gradistea-Caldarusani-Dridu (SPA) |
6-10 februarie 2012 |
Sud-Vest |
Platoul Mehedinti (SCI) |
20-24 februarie 2012 |
Vest |
Domogled-Valea Cernei (SCI si SPA) |
27 februarie-2 martie 2012 |
Nord-Vest |
Apuseni (SCI) |
5-9 martie 2012 |
Sud-Est |
Muntii Macinului (SCI) |
12-16 martie 2012 |
Centru |
Frumoasa (SCI si SPA) |
19-23 martie 2012 |
Nord-Est |
Parcul National Calimani |
26-30 martie 2012 |
Sud-Muntenia |
Muntii Fagaras (SCI) si Piemontul-Fagaras (SPA) |
2-6 aprilie 2012 |
Anunt de presa – desfasurare sesiuni de instruire
Anunt de presa – incheiere sesiuni de instruire